איפה היינו ומה עשינו

הונג קונג: מאו, פוקה, דולצ'ה וגבאנה



הלחות, הקצב המסחרר, הערפיח, דבר לא ימנע מתיירת מזדמנת לסרוק את שווקיה וקניוניה של הונג קונג עד לדוכן האחרון. השווקים זולים ושופעים כל טוב, בקניונים מפגינים נוכחות כל מעצבי-העל, וסיבוב בין חנויות המעצבים המקומיים משקף מגוון מרענן של מקורות השראה – מהמסורת הסינית ועד אגדות ילדים מערביות. להלן מבחר של אתרי קניות מלבבים בהונג קונג עם דגש על עיצוב. משעוני רטרו בשוק הפשפשים של רחוב Cat ועד לקופסאות הגפרורים המעוצבות של קארי צ'או בקניון Harbur City. צאנה וראנה ובטח גם תקננה.

שופינג בהונג קונג זו חווייה מזוקקת. העיר הזאת מקדשת את התשוקה להתהדר, להתחדש, להיות בעליו החוקיים של תיק "פראדה" מזוייף למשעי, ולחוות צביטת אושר עם כל רכישת פשמינה בסטנלי מרקט. בתוך כל השפע הזה צפונות גם יצירותיהם של מעצבים מקומיים, שמציגים מגוון של סגנונות, מרטרו מקומי ועד למיזוג המתבקש בין סין למערב."האושר יכול להיות פשוט כמו לשחות" כותבת המאיירת והמעצבת הגרפית הצעירה קארי צ'או (Carrie Chau) על גב קופסת גפרורים גדולה, הנושאת את דמותה המצויירת של אשה מכונפת בכובע ים וחיוך מלא שיניים. "היא מרגישה כאילו יש לה כנפיים" מסבירה צ'או, "כך אני מרגישה אחרי שחייה". הדמויות הכמו ילדותיות שלה, מתנוססות על תיקים, טי שירטס ושלל אביזרים, שקופצים מיד לעין בחנויות העיצוב המובילות בעיר. הן שואבות השראה מאגדות ילדים וסיפורי פיות מערביים, אך יש בהן חן ביזארי ונטול מתיקות, כאשר על גב רוב המוצרים מופיעים סיפורונים ומסרים אישיים נשיים של צ'או. המוצרים שלה
נמכרים בין השאר בחנות העיצובים LCX בקניון "הארבור סיטי".


כמו בניו יורק ובלונדון גם בהונג קונג השם סוהו הוא ערובה מסויימת לטרנדיות. הסוהו, מיקבץ רחובות בלב רובע Central, הוא המרחב הטבעי לבגדי מעצבים וחנויות lifestyle, משובצות בברים ובתי קפה. הקולקציה הנוכחית של סניף רשת GOD לאופנה, ריהוט וכלי בית (אין קשר ליושב במרומים. פירוש השם בקנטונזית: לחיות טוב יותר) כוללת לא מעט רטרו מקומי. מקסימה במיוחד היא סידרת מוצרים שמודפסים עליהם צילומים ישנים של גורדי השחקים הטיפוסיים של הונג קונג: תיק, סינר, נעלי בית, קפקפים ועוד. GOD, 48 Hollywood Road www.god.com.hk
"העיצובים שלנו הם מיזוג של מזרח ומערב שפונה לקהל צעיר ומעודכן", אומרת איליין צ'אן, המעצבת הראשית של "מיליין", חנות שמציעה עושר של חפצי אמנות שימושיים של מעצבים מקומיים. תמצאו בה למשל אגרטלי חרסינה בצורת גלימה סינית מסורתית, מחרוזות פנינים, אבני קוראל ואונקס עם תליונים בצורת ציציות מזל סיניות ממשי ועוד. את הקומה השניהמאכלסים בעיקר פריטי ריהוט ברוח המיזוג, כמו פסלי חרסינה מיוחדים, פרחים מלאכותיים יפים במיוחד, שידות סיניות בכתום עז ושרפרפים בירוק רעל. (MELAINE living Art, 15 Lyndhurst Terrace ).
שיק מקומי בצל פראדה ופראגאמו
ברחוב יו וואה (Yiu Wa) ברובע Causeway Bay, רחוב קטן מאחורי קניון "טיים סקוור" שמאכלס את מיטב מותגי היוקרה הבינלאומיים, תופסת תאוצה שרשרת מתארכת של חנויות מעצבים ובגדי יוקרה מיובאים. הפריט הבולט ב-LST (Life Style Today) הוא מבחר של טי שרטס וסווט שרטס מדליקים, שמודפסים עליהן אימג'ים ממשחק המונופול: "נבחרת ליו"ר חבר המנהלים – שלם לכל שחקן 50$", או "צא מהכלא, אתה חופשי. קבל 100$" (25 Yiu Wa st.). כל חולצה ארוזה בתוך צנצנת פלסטיק. (המחיר נע בין 430-170 שקל לחולצות ארוכות עם אבנים נוצצות).
אוליביה מהבוטיק הסמוך Olivia Couture (3 Yiu Wa st.) מעצבת שמלות ערב לאירועים עבור האליתא המקומית. הבדים משובחים ובאים לעיתים עם תוספות לא שגרתיות. השמלה המרהיבה ביותר בחנות ביום ביקורי היתה משובצת נוצות מנוקדות של תרנגולת פנינה. לראותן בלבד. המחירים עשויים להגיע לאלפי דולרים אמריקאים."H3", הסטודיו והחנות של קווין צ'ונג, במורד הרחוב (A1 Yiu Wa st ) מציעים מגוון של מוצרים עם האימג' החביב על המעצב – דמותו של כלב האסקי. מטי שרטס ועד בובות האסקי קטנות.

שעתו היפה של מאו
לרטרו הסיני יש קסם מיוחד גם בעיניים מערביות. בשוק הפשפשים של Cat St., סימטה קטנה היורדת מ-Holywood Rd. מול מקדש מאן מו (Man Mo Temple) מוביל את הטרנד מאו צה טונג, שדמותו מופיעה על כובעי מצחיה צבאיים, טי שרטס, פוסטרים ופסלים. מאו בעמידתו המוכרת כשהוא מנופף להמונים מתנוססת גם על לוח הספרות של שעון-יד ססגוני, כשזרועו מחוברת בנפרד אל המחוגים וכל זמן שהשעון עובד היושב ראש מנופף בחינניות. (דייקנות, אגב, הוא הצד הפחות חזק של השעון הזה. "בחיים שלי לא ראיתי שעון גרוע כל כך", מחה השען שהבאתי לו את שעון מאו שלי לתיקון כשגיליתי שהוא מפגר בעקביות ב-15 דקות. "נדמה שכל מרכיב שלו ייצרו בכוונה הכי רע שאפשר". בינתיים הוא עובד ומנופף בזמן).עוד חפצי רטרו יפים תמצאו ב-Yue Hwa Chinese Products Emporium (301-309 Nathan Road, Kowloon), כלבו סיני עממי גדול שמזכיר את המשביר לצרכן בגילגולו הקודם. זהו מקום מצויין לקניית מתנות. יש בו מגוון רחב של מוצרים סיניים מסורתיים כמו קומקומי תה, ז'קטים ממשי עם רכיסות בד בסגנון סיני מסורתי לגברים, פיג'מות משי פרחוניות לנשים, פסלונים, בקבוקי הרחה, קופסאות מיניאטוריות מעוטרות וגם מגנטים למקרר עם הדפסה של כרזות פרסומת סיניות ישנות לסיגריות ולתרופות. (מגנט: 9 שקלים).
שופינג לילי ומגידי עתידות
גם מי שכבר פקדה את השווקים המובילים של הונג קונג – ליידי'ס מרקט, סטנלי מרקט ושוק הלילה של רחוב טמפל – לא תוותר על בחינה עכשווית של המצאי, כי הוא משתנה ומתעדכן כל הזמן על פי טרנדים עולמיים וגיבורי תרבות וצריכה חדשים. גם השנה מובילות את השוק על טי שרטס, תיקים וכל אביזרי האופנה: בטי בופ, הוואמפ הראשונה של הסרטים המצויירים, הקוף של פול פרנק, הלו קיטי ופוקה, דמויות סרטו של טים ברטון "חתונת רפאים" וגיבורי דיסני. בתחום מותגי-העל המזוייפים שולטים ללא עוררין התיקים של לואי ויטון. יש דוכנים שאין עליהם מוצרים אלא קטלוגים של לואי ויטון, דולצ'ה וגבאנה ואחרים. "יש הכל", אומר לי בבהילות מוכר חסר שיניים. "בואי למשרד שלי ותבחרי". המשרד שלו הוא בדרך כלל מרתף שמגובבים בו חיקויים או מוצרים ש"נפלו ממשאית".

ב-Stanley Market, השוק המסודר מכולם, שהוא גם מקורה וממוזג (יתרון אדיר במצב אחוזי הלחות המטורפים של הונג קונג) תמצאו פרט לפשמינות-צעצועים-נעלי ספורט וכו' (פשמינה – 20 ₪ לאחר מיקוח) גם חנויות איכותיות יותר. מומלצות שתיים:
Vivid Collection – Stanley Silk&Linen (58 Stanley Market St.) שיש בה מבחר משובב של טוניקות, חולצות וחליפות פשתן יפות. לא רחוק ממנה כדאי להיכנס ל: Tong’s Sheet&Linen Co – חנות שמציעה שפע של מוצרי פשתן – מפות, כלי מיטה, סינרים, כותנות לילה ועוד. המחירים כאן יקרים יותר אבל גם המוצר טוב יותר. מחיר שמלה ב-Vivid: כ-285 שקלים.בשווקים של הונג קונג לא ממהרים לסגור את הבסטה ורבים מהם פתוחים עד שעות הערב המאוחרות. שוק הלילה של רחוב טמפל (Tempel St. market) הוא שוק לילה רישמי. פרט לערב-רב הרגיל של בגדים, שעונים, צעצועים, טי שירטס ומסעדות דים סאם ייחודו דווקא במה שאינו שופינג. בקצהו, אחרי הדוכנים, נמצא אזור מגידי העתידות. מאחורי שורה של שולחנות מתקפלים מוארים בפנסים יושבים מגידי עתידות ומציעים לגלות לכם את צפונות עתידכם ולייעץ. ליד שולחנו של Hui Wan Ton יש תור שיכול להעיד רק על דבר אחד – תחזיות קולעות. שתי נערות סיניות מאזינות לדבריו בריכוז. "כמה זמן זה לוקח?", אני מתעניינת אצל צעיר סיני בשם פרסי, שממתין לתורו מלווה שני חברים. "תלוי כמה מסובך העתיד שלך", הוא צוחק. "ולמה אתה מחכה דווקא למגיד העתידות הזה?". "החברה שלי היתה אצלו", מסביר פרסי. "היא היתה מרוצה מהתחזית?", אני תוהה. "ברור", הוא שולף בחיוך מדושן, "היא הרי מצאה אותי".

הייתי אורחת לשכת התיירות של הונג קונג וחברת "אל על".הכתבה פורסמה במגזין "לשוט".

תגובה 1: