איפה היינו ומה עשינו

האופציה הבלגית בלי השכנות

פורסם ב- Monitour

בלגיה נהנית ממיקום מעולה בלב מוקדי התיירות הנחשקים של אירופה. יש לה גם לא מעט נכסים תיירותיים משל עצמה וטיול משפחות במערב היבשת לא ידלג על המנקין פיס והאטומיום בבריסל ומערות האן בדרום. אבל מבחינת התייר הישראלי בלגיה לרוב אינה יעד בלעדי לחופשה באירופה כמו שכנותיה צרפת והולנד. התייר הישראלי טועה.  

"הישראלים מבקרים בבלגיה אבל לא מתייחסים אליה כאל יעד חופשה מרכזי", אומר ג'ינו נאלה, הנספח הכלכלי-מסחרי של בריסל וואלוניה בשגרירות בלגיה בישראל. "הם לא מודעים ליתרונות שלה לעומת מה שמציעות השכנות, הולנד וצרפת". עפ"י נאלה שני היתרונות המשמעותיים הם בעלויות מרכיבי החופשה ובאיכות המסעדות. "הולנד לא יכולה להתחרות באיכות הגבוהה של המטבח הבלגי, בתרבות האוכל ובמה שמציעים לתייר במסעדות, ובהשוואה לצרפת מחירי בתי המלון והמסעדות בבלגיה זולים יותר. איזור הארדנים מתחרה בהצלחה מול היער השחור במחירי בתי הנופש שלו וגם בהיצע של מסלולי טיול, אופניים ואטרקציות למשפחות". 

פיירי דאיזה - יעד חובה למשפחות
 סיור כתבי תיירות ישראלים, שנערך על ידי OPT לשכת התיירות של וואלוניה ולשכת התיירות של איזור בריסל, בשיתוף עם בריסל איירליינס, יצא לבחון את בלגיה כיעד תיירות מרכזי לחופשה באירופה. הוא התמקד בחופשה למשפחות באיזור וואלוניה והארדנים, עם טעימה מבריסל.

הבלגים העניקו לעולם לא מעט נכסי תרבות וגסטרונומיה, ביניהם טינטין והדרדסים, ז'אק ברל, מגריט, בירה מצויינת, את השוקולד הבלגי האגדי וגם את Le Pain Quotidien, רשת המסעדות-פטיסרי, שיש לה כיום 28 סניפים ברחבי העולם. בסניף שלה בעיר מונס (Mons) החלה ההיכרות שלנו עם ההיצע של בלגיה לתייר לקיץ 2013.
"הבלגים אוהבים ליהנות מהחיים", אומר נאלה, "אוכל טוב, שוקולד, אנחנו מדינה של בירה ואוהבים לחגוג. אבל לעומת הצרפתים", הוא מוסיף, "אנחנו צנועים יותר, לא אוהבים לעשות רעש".
רטרו ברובע מארול, בריסל

תשע בכיכר. גראן פלאס, בריסל
"לה פאן קוטידיין" יכולה להוות דוגמא טובה לצניעות שלא עושה הנחות בפרטים החשובים. מגישים בה ארוחות קלות עם דגש על מאפים משובחים, "עשויים מחומרי גלם ש-80% מהם אורגניים", מדגישים שם, וקונספט פשוט ונעים של חלל עם שולחן מרכזי גדול, שכל הסועדים מוזמנים לחלוק. למה במונס? כי זו עיר קטנה וסימפטית, ששמה דגש על אירועי תרבות ותהיה בקרוב יעד תיירות אטרקטיבי עוד יותר כבירת התרבות של אירופה לשנת 2015.

דני, האריה הרמת-גני

פֵּיירִי דַאִיזָה – פארק העולמות, במרחק 25 דקות נסיעה ממונס, הוא תרומה בלגית משמעותית לכל טיול משפחתי באירופה. את הפארק המרהיב הזה, הקים ב-1994 יהודי בשם אריק דומב על 550 דונם של אדמות מנזר מקומי. יש בו 5,000 בעלי חיים (רבים מהם ממש במרחק נגיעה), בארבעה מתחמי עולמות: אפריקה, סין, אינדונזיה ואוסטרליה, וב-2015 – גם העולם הארקטי, כולל דובי קוטב. כל העולמות שופעים מים וצמחייה פנטסטית עם מקדשים שנבנו בעיצה אחת עם הקהילות הסינית והאינדונזית בבלגיה, שמקיימות בהם טקסים רשמיים. זה אינו גן חיות אלא חווייה שלמה עם דגש על אלמנט חינוכי של רגישות לטבע ולבעלי חיים. רבים מהם חופשיים בשטח, גם קופי הלמור, שקופצים בלי חשבון על כתפי המבקרים (ואוהבים מאוד משקפיים!).

פיירי דאיזה - ג'רפות במרחק נגיעה
בעולם אפריקה מצאנו את התרומה הישראלית לפארק: דני, אריה מפואר שחור רעמה מהספארי ברמת גן. "'פיירי דאייזה' והספארי שלכם חברים בארגון של 500 גני חיות שעוזרים זה לזה", אומר לנו סטפן פאצוואל, המנהל הזאולוגי של הפארק. "חיפשנו אריה עם גנטיקה מתאימה וקיבלנו את דני, שלא הסתדר עם הקהילה בספארי ועכשיו יש לנו ארבעה גורים. המבקרים מאוד אוהבים אותו בגלל יופיו והרעמה הכהה המיוחדת שלו".
בפארק יש גם מסעדות כולל מבשלת הבירה המקורית של הנזירים, שעדיין מייצרת בירה. בשנה שעברה ביקרו ב"פיירי דאייזה" 955,000 מבקרים. 

בירה במנזר ונסיכה מוכרת ספרים

כל חובב בירה עושה כבוד לבירה הבלגית. העיירה שימיי (Chimay) היא אחת האפשרויות להכיר מקרוב מותג נחשב ולבחון את תרומתו לתפריט המקומי. במנזר ה-Trappist – מסדר יצרני בירה מהוללים, בודד לראשונה האב תיאודור את תאי השמרים ויצר את הנוסחה לבירה שמיוצרת על פיה עד היום. במסעדת Auberge de Poteaupre Chimay, יציעו לכם מגש טעימות של שלושת סוגי הבירה המקומית ומנות מבושלות בבירה. צמוד למסעדה מרכז מבקרים קטן, שבסרטון הוידאו שלו מופיע גם רז מראשל"צ ומוכיח שלבירה של שימיי יש מעריצים גם בישראל.

"אני סתם אשה זקנה שמוכרת פה ספרים", מצחקקת הנסיכה אליזבט ריקה-שימיי, קשישה חביבה, שיושבת מאחורי שולחן גדוש ספרים על נסיכות ותולדות המשפחה בכניסה לטירת שימיי. אבותיה נתנו את השדות למנזר ואיפשרו את התחלת ייצור הבירה. במרץ האחרון פתחה הטירה את שעריה למבקרים לאחר שיפוץ מאסיבי.
 "עד לאחרונה הייתי מדריכת התיירים פה אבל הרגליים כבר לא סוחבות והיום יש לנו מדריך אלקטרוני". המדריך הזה הוא לא פחות מהמילה האחרונה בתחום – טאבלט עם תצוגה מושקעת של הדרכה וירטואלית מםיו של אביר מצוייר ופנורמות אינטראקטיביות של 180 מעלות של כל אולמות הטירה. יש גם סרט 3D המוקרן באולם התיאטרון המדהים של הטירה.
אצולה בלגית. Jardins d’Annevoie 

נקודת זינוק למסעי הצלב עם מסעדת גורמה

העיר בויון (Bouillon) בלב הארדנים היא עוד תחנה ראוייה במסלול טיול שכולו בלגיה. ממבצר בויון, החולש על העיר, יצא הסלב המפורסם ביותר שלה, גודפרי מבויון, למסע הצלב הראשון בשנת 1096. המרתפים, המנהרות, החומות ותאי העינויים שלו, בצירוף מופע העופות הדורסים של הבזייר איבן דה-גיר (כל יום וחמישה מופעים בסופ"ש) מספקים בילוי נחמד לכל המשפחה (קחו אודיו-גייד).
בראש גבעה מול המבצר, הכי רחוק ממסע הצלב של גודפרי, אצל וים ואנג'ליק פיליפ-מקה, מחכים החיים הטובים. La Ferronnier שלהם הוא פנינה של אירוח וגסטרונומיה. מלון הבוטיק, עם אקווריום לובסטרים בלובי, חדרים עם נוף של המבצר והנהר, גן פורח וספא, מציע גם מסעדה מעולה עם פסטיבלים קולינאריים עונתיים: ג'מבו שרימפס ביולי-ספטמבר, כמהין בינואר-מרץ, בשר ציד באוקטובר-דצמבר ואספרגוס באפריל-יוני. 
עופות דורסים ומרתפי עינויים. טירת בויון

אקווריום לובסטרים בלובי. לה פרונייר, בויון
תיירות אקטיבית בארדנים

איזור הארדנים, השופע נופי יערות עצי ליבנה וארזים, מציע מגוון גדול של מסלולים משולטים לטיולים ברגל ובאופניים ולאוהבי חופשה אקטיבית. המפורסם שבהם הוא מסלול חוצה הארדנים. חברתEurop Aventure מארגנת מסלולי טיול ברגל ובאופניים, תזמין חדרי מלון ותדאג להעביר את המטען שלכם ממקום למקום.

"פארק ההרפתקאות של דורבואי" מרכז את האקשן במקום אחד. זוהי אימפריה של נופש פעיל במרחק שעה נסיעה מבריסל ו-20 דקות נסיעה ממערות גרוט דה האן.
"עבור תור אופרייטורים הפארק הזה מצויין כי יש בו מספר גדול במיוחד של מתקנים ופעילויות במקום אחד", אומר הבעלים ז'וזף שארלייה. מה שהתחיל ב-1990 עם צריף אחד מציע היום 150 דונם עם 50 מתקנים ו-300,000 מבקרים בשנה. שישה מכל עשרה מהם הולנדים. בין היתר יש שם פארק חבלים, קארטינג, פיינטבול, קירות טיפוס בסגנון ויה פראטה ואומגה צמודים לצוק המקומי, שני  אגמים לדיג, והכי פופולארי – קאייאקים בנהר. יש גם מסעדת שירות עצמי עם 200 מקומות, 22 אוהלי טיפי וגם בקתות מאובזרות למי שיבחר ללון בפארק. 

באו לבלות. שבת ב-Durbuy
חופשה אקטיבית או לא – דורבואי, עיירה קטנה מהמאה ה-11 במרחק כמה דקות נסיעה מפארק ההרפתקאות, היא תחנת חובה למטיילים באיזור הארדנים. היא מוגדרת כעיר (העיר הקטנה ביותר בעולם) כי היה לה צבא משלה. העיירה היא בונבוניירה של בתים מהמאה ה-17, כולה מסעדות ובתי קפה, מעדניות, חנויות שוקולד (נסו את Taste-Tea ב- rue du Comte מס' 11), חנויות עיצוב לבית, יש גם טירה (שהיא עדיין ביתה של דיירת יחידה, הרוזנת דורסל) ופארק פורח על גדת הנהר המלא קייאקים. כל זה למרגלות צלע הר עם תצורת סלעים מיוחדת, שהטבע עיצב להם כמו לפי הזמנה. יש שמועה על רכבת קטנה, שמובילה לתצפית מראש הצוק, אבל מוכר הכרטיסים הוא גם הנהג ולא יודעים מתי יגיע. המקום מטופח, מתוייר וממוסחר עד אחרון הבתים העתיקים שלו – טחנת רוח שהפכה לפיצריה – ושווה כל רגע. 

חצרות יצירתיות בדורבואי

בריסל מה בל

רגע לפני בריסל עוצרים בוואליבי ואקואליביכי אין טיול משפחתי בארצות השפלה בלי פארקי השעשועים שלהן, וגם בלגיה מציעה צמד פארקים מצויינים במרחק 20 דקות מבריסל. "ואליבי" עם מבחר של רכבות הרים, מתקנים ומופעים מוסיקליים לילדים ו"אקואליבי" – פארק מים איכותי מקורה, עם בריכות, מגלשות ומשחקי מים. מי שרוצה להישאר באיזור (וגם לחסוך בעלויות האירוח היקרות יותר בבריסל) יכול ללון במלון "ליאונרדו" של רשת פתאל, הצמוד לפארקים.

"אנחנו מדינה קטנה של מתפשרים וצוחקים על עצמנו די הרבה"
רובע מארול, בריסל

אם יש בלגי אחד שלוקח את עצמו לגמרי ברצינות זה כנראה שוקולטייר-העילית מרקוליני. עפ"י התוצרת והתצוגה בחנות שלו ב-Place du Grand Sablon יש מצב שמה שמספרים עליו אינו מיתוס יחצ"ני. "אומרים שכולם קונים את הקקאו שלהם מאותו מקור", אומר ג'ינו נאלה, "רק מרקוליני הולך ובוחר בעצמו את הפולים". מרקוליני, נויהאוס (עוד ענק-שוקולד) ואפילו גודיבה וליאונידס –  אחרי טעימות בכיכר השוקולטריות של בריסל בלגיה מיישרת קו סופית עם השכנות.


הולך עד הסוף, מרקוליני

שוק פשפשים כמו שצריך, בריסל


פירות ים ובירה בקטנה, ברובע סנט קתרין


"הבלגים הם לא כמו הצרפתים", אומר פייר מאסאר מ-Visit Brusselsבלב הגרנד פלאס, כיכר העיר היפהפיה, הוא מסביר לנו את תמצית המהות הבלגית.
"אין לנו תחושת לאומיות חזקה כמו לצרפתים. אנחנו מדינה קטנה של מתפשרים, עם שלושה חבלים, בריסל, וואלוניה ופלנדריה, שלכל אחד מהם יש היום אוטונומיה, ואנחנו צוחקים על עצמנו די הרבה רק אל תעיזו לגעת לנו ברמת החיים!!".
התזה הזאת הולכת טוב עם כל מה שהספקנו לדגום בבריסל באותו יום. היא הולמת את ציורי הקומיקס המפורסמים, שמכסים קירות שלמים של בתים בעיר, שלא לדבר על המונומנט הלאומי – פסל הילד המשתין, שהוא עדיין אתר הכרחי בכל טיול מאורגן בבריסל. רובע מארול, שהיה שכונת עוני, הוא היום הרובע הטרנדי של בריסל, עם ריבוי חנויות רטרו ויד שנייה. הוא מוביל אל שוק הפשפשים הנהדר ב- Place de Jeu de Balle, שמבטיח לחובבי הז'אנר שעות של זמן איכות.
על ארוחת פירות ים ובירה של מסעדת Noordzee  באמצע הרחוב ברובע סנט קתרין, קובע פייר "אין כמו הבירה הבלגית!", ומעורר לפתע פקפוק קל לגבי תזת הרגש הלאומי הפושר של הבלגים.

הכותבת היתה אורחת הנספחות הכלכלית-מסחרית של בריסל וואלוניה בישראל ובריסל איירליינס



















אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה