איפה היינו ומה עשינו

מיירינגן, מיי דיר ווטסון



ב-4 במאי 1891 התרחש במיירינגן, עיירה שוויצרית מנומנמת במחוז Bernese Oberland, אירוע דרמטי, שזכה לפרסום עולמי. על פי התהום לרגלי מפל רייכנבאך (Reichenbach) הסמוך, ניטש המאבק לחיים ולמוות בין שרלוק הולמס ואויבו הנצחי פרופסור מוריארטי, שבסופו צנחו שניהם אל מותם. למרות שהיה זה אירוע ספרותי שהתקיים רק במוחו הקודח של מחברו, ארתור קונן דויל, הוא הטביע חותם בל ימחה בחייה של העיירה.קונן דויל (1859-1930), בחר לחסל את גיבורו המהולל על רקע
איתני הטבע של מיירינגן, אותה אהב והכיר היטב. הוא הרבה לנפוש באזור, כשהוא מתאכסן בדרך כלל ב-
Hotel zum Wilden Mann, שמו הקודם של Park Hotel du Sauvage – מלון נעים מעוצב בסגנון ארט נובו ברחוב הראשי. המלון מתגאה עד היום בגיבור הספרותי של האורח המתמיד שלו באמצעות שלט קטן: "כאן מת האיש שלא חי מעולם". פרנסי העיירה גמלו לסופר הבריטי או אולי תפסו טרמפ על המוניטין שלו ושל הגיבור שלו והנציחו אותם תחת כל עץ רענן. בכיכר קונן דויל שברחוב הראשי ניצב פסל הולמס בגודל טבעי, יש גם רחוב בייקר, ובמה שהיה פעם כנסיה אנגלית קטנה ממוקם מוזיאון שרלוק הולמס. זהו מוזיאון זעיר שעיקרו "שחזור" דקדקני של חדר העבודה הויקטוריאני של הבלש ברחוב בייקר 221. פרט לפרטי ריהוט תקופתיים מקוריים ימצאו בו חובבי שרלוק הולמס את מעיל המשבצות המפורסם, את המקטרות, המגן והחרבות ש"הביא" איתו ד"ר ווטסון מהמלחמה האפגנית, את כינור הסטרדיבריוס ואפילו עותק של ה-Illustrated London News. קולו של קריין מספר באנגלית על שרלוק, ווטסון וכל השאר. מקסים.

מפל בחצר
שלא כמו שרלוק הולמס המרנג נולד במיירינגן. תושב העיירה, אופה, איטלקי במוצאו, בשם גאספריני, המציא את אותה קציפת ביצים מתוקה, שזכתה לפרסום עולמי ומככבת כמובן בחלון כל קונדיטוריה מקומית. אבל פרט לשרלוק ולמרנג מיירינגן מציעה את הקסם של עיירה שלווה, מושלמת לטיולי כוכב, ומוקפת באתרי טבע, אטרקציות תיירותיות ובמה שנראה כאינספור מפלי מים. הרייכנבאך, האלפבאך (Alpbach), הפאלכנבאך (Falchenbach), הוואנדלבאך (Wandelbach) הם רק כמה מהם. נהג חביב בשם הנרי, שיוביל אותנו ממיירינגן לאגם בריינץ (Brienz) הסמוך, יזהה בשבילי מפל אחרי מפל.


את המפל הראשון גיליתי הרבה לפני שראיתי אותו. מה שנשמע בלילה כמו פיצוץ קטסטרופאלי בצנרת התגלה בבוקר כמפל מים בינוני במרחק כמאתיים מטר מחלון חדרי במלון Du Soavage. טיול אל המפל "השכונתי" הזה גילה גם חורש גדול ירוק-עד עם נחל שזורם לאורכו בשצף קצף, ואף נפש חיה להפריע לבדידותה המזהרת של המטיילת. ככה סתם, בחצר האחורית. (עד יוני זה ככה, אמרו השכנים, אחר כך יש פחות מים).

קניון ארה
מיירינגן היא נקודת מוצא טובה לטיולים בסביבה. האזור משופע באתרים מעניינים, שכולם מצטיינים בבוהק הירוק-רענן השוויצרי הזה, ובמים בגוונים של כחול שרק מי קרחונים יכולים להפיק. קניון ארה (Aare Schlucht) הוא אחד מהם. הוא נמצא במרחק חמש דקות נסיעה/20 דקות הליכה/תחנת רכבת אחת ממיירינגן.


מיפגש איתנים שהחל לפני 15,000 שנה בין קרחונים, מים וסלעי אבן גיר יצר קניון של כקילומטר וחצי בין צוקים אדירים, שנהר מי תכלת קפואים זורם בו בעוז, ומפלים ניתזים מבין סלעיו. אין שמץ אתגר בטיול בקניון הארה. כולו צעידה מהנה על שביל קורות עץ (רובו מתאים גם לכסא גלגלים), שמוביל בבטחה לכל אורך יצירת האמנות העוצמתית הזאת של הטבע. האתר פתוח מתחילת אפריל עד 1 בנובמבר.



המוזיאון הפתוח בלנברג
Swiss Open Air Museume Balenberg, במרחק 10 דקות נסיעה במכונית ממיירינגן, נראה ככפר גדול. כ-100 בתים עתיקים, גינות ירק, בתי מלאכה ומשקי חי קטנים משמרים את הארכיטקטורה ואורחות החיים בקנטונים השונים של שוויץ. כל הבתים מקוריים, העתיק שבהם מ-1305, וכל אחד מהם הוא מוזיאון קטן של תקופתו. באחד תמצאו מטבח שאת תקרתו מכסים עשרות נקניקים תלויים לעישון, באחר יש בית מרקחת עתיק עם גינת עשבי מרפא.


ולא רק בתים. בלנברג הוא מוזיאון חי. בעלי מלאכה שונים עובדים כאן כמו פעם ומדגימים מלאכות עתיקות: טוויית סלים, עשיית רעפים, גזיזת כבשים, ייצור אוכפים, גילוף בעץ, טוויה בנול, וגם בישול, אפיית לחם, וייצור גבינות ושוקולד, שאפשר לטעום ולקנות בחנות המקומית. אנחנו אכלנו כאן מרק שיבולת שועל מצויין.


כל זה מפוזר על פני 4.5 ק"מ בלב פארק נהדר. משפחות עם ילדים ימצאו כאן בקיץ שפע של פעילויות שיספקו בילוי של שעות. יש אוטובוס לבלנברג וחזרה בכל שעה עגולה מתחנת הרכבת של בריינץ. פתוח מ-13 באפריל עד 31 באוקטובר.

בכל פעם שאני מזדמנת למקומות כאלה אני תוהה האם מי שחי בהם ומורגל בנופים המרהיבים האלה עדיין רואה את יופיים. "תראה בתוך איזה יופי אתה גר", אני אומרת להנרי, שלוקח אותנו לתחנת הרכבת של בריינץ. הדרך עוברת על פני מיקבץ מושלם של מרחבי אחו בירוק בוהק, מדרונות מיוערים, מפלים ואגם טורקיז אחד עוצר נשימה, שנשקף מחלון כל בית.
"איפה הכי יפה בעיניך?", אני שואלת, בטוחה שיבחר באחד המפלים או במדרון עם התצפית הנפלאה לאגם. הנרי חושב רגע ואומר נחרצות: "קולומביה הבריטית! טיילתי שם בשנה שעברה. שם הכי יפה".





2 תגובות:

  1. ואו מקסים. בא לי עכשיו לקום ולטוס לעיירה המופלאה הזו. ואם שם מת שרלוק יקירי אז בכלל. אני מעריצה שלו מאז ילדות ולא מפספסת אף סרט או סדרה שיוצאת באתרים של סרטים לצפייה ישירה.

    השבמחק
    תשובות
    1. אם כך אז מיירינגן היא אתר חובה בשבילך וכמובן גם ביקור במפל :)

      מחק