איפה היינו ומה עשינו

צפון פולין: יופי, קולינריה וסולידריות

פורסם במסע אחר אונליין

"אני שף עם טירה!", מכריז שף בוגדן גלצקה (Bogdan Gałązka) ומניח לפנינו את מנת העוף. זוהי אחת משבע מנות ארוחת הטעימות שלו והצלחת נראית כמו ערוגה של גני קוקנהוף עם פרוץ האביב: דשא ירוק רענן של קראסט פטרוזיליה עטור בסגול, ורוד וצהוב של פרחי ורבאנה.
גלצקה, בוגר האקדמיה הקולינארית של ניו יורק, הוא השף של מסעדת Gothic Café בטירת מאלבורק, אחד האתרים המרתקים לאורך מסלול הטיול שלנו בצפון פולין, במרחק שעה נסיעה מגדנסק. מקימי הטירה ודייריה משנת 1274, אבירי המסדר הטבטוני, הם ההשראה של שף גלצקה, המתמחה בבישול גותי וגם מתגורר בטירה.



המבנה המבוצר עצום המימדים על גדות הנהר נוגאט ((Nogat הוא הטירה הימי ביניימית הגדולה באירופה. זהו מתחם ענק משוחזר ומשומר של מבנים, חצרות, חומות ותעלות מים, שמזמין להפליג למחוזות אגדתיים ולהתחקות אחר אורחותיהם של דייריו – הגרנד מאסטר של המסדר, האבירים והנזירים. אפשר לראות שם בין השאר את המטבח הימי ביניימי המשוחזר של הטירה ובדורמטורים של האבירים (תחנה מס' 29) יש תצוגת איקונות ופסלי קדושים גותיים עוצרי נשימה ביופיים.
המצור שהטילו על הטירה צבאות פולין וליטא ב-18 ביולי 1410 הוא אירוע מכונן בדברי ימיה של מאלבורק, שהיתה שנים רבות בשטחה של פרוסיה. היא עמדה במצור בגבורה ובכל שנה בשבוע האחרון של יולי מתקיים בה פסטיבל המצור הגדול עם קרבות אבירים ואירועים ססגוניים.





מקורות המידע על האוכל שהוגש בטירה בימי הביניים הם בין היתר רשימות מכולת של המצרכים שנקנו עבור מטבחיה. "כמובן שהמתכונים בתפריט שלנו הם לא אחד לאחד", אומר גלצקה. "ניסינו פעם להכין בדיוק לפי המתכון המדיבאלי וזה יצא נורא. המון מלח. אבל אנחנו יודעים למשל שהגראנד מאסטר אהב מאוד מתוק, אניס, קינמון ופודינג אורז". תור הזהב של מאלבורק הולם ככפפה את ידו של השף ואת תשוקתו לפרזנטציה מלכותית. הארוחה הטעימה שלו היא חגיגה לעיניים ומקושטת במגוון עשבי תבלין, אמנון ותמר, כובע הנזיר ופרחי ורבאנה מאדניות חצר המסעדה. ארוחת טעימות יש להזמין מראש (7 מנות, 150 זלוטי). מומלץ במיוחד סורבה חרפרף של חזרת וליים - אחת המנות המוזרות והיותר קסומות של השף. www.zamek.malbork.pl

אל האגמים
אלפי מבקרים פוקדים מדי יום את טירת מאלבורק, אבל כוח המשיכה העיקרי של פרובינציית וארמיה-מזוריה (Warmia Mazury) הם האגמים שלה. הפרובינציה המשתרעת על פני 52 אלף קמ"ר (יותר מפי 2 משטחה של ישראל) כוללת 18 אגמים גדולים ו-2000 אגמים בסך הכל, עם כל מה שצפוי משפע כזה של מקווי מים: עושר של צמחיית אגמים ונהרות, יערות ומגוון של עופות ובעלי חיים. מיקוו'אייקי (Mikołajki. את ה-L מבטאים W) היא עיירת הנופש המרכזית של האגמים המזוריים.



 הגעתי אליה במיניבוס שירות שיוצא מהתחנה המרכזית של ורשה. 4.5 שעות נסיעה, 45 זלוטי, צריך להזמין מקום מראש. ברכב פרטי – 3.5 שעות. הדרך חוצה מרחבים ירוקים נוסכי שלווה של שדות תבואה ויערות ויש הזדמנות לפתח שיחה עם המקומיים ולגלות את קיני החסידות הגדולים על ראשי העמודים שבדרך. רבע מאוכלוסיית החסידות בעולם מקננת בפולין, רובן באיזור האגמים המזוריים.

תזרמו
במיקוו'אייקי, עיירה של 4,000 תושבים, יש את הריכוז הגבוה ביותר של בתי מלון וצימרים באיזור האגמים. יש לה טיילת וכיכר עתיקה מהמאה ה-17. במסעדותיה מגישים מנות טיפוסיות לאיזור – זאב מים, דג מוט וצלופח, ובשר ציד (צבי וחזיר בר), ואוהבי הטיולים בטבע ימצאו סביבה שפע של מסלולי טיול ואופניים על גדות האגמים וביער פיסקה (Piska) הסמוך. אבל מיקוו'אייקי וסביבתה היא קודם כל גן עדן לשייטים מכל סוג. 50 אלף סירות יוצאות בקיץ מהרציף שלה לשיט באגמים, כאשר התעלות המחברות בין האגמים הגדולים יוצרות נתיב שיט רצוף של 100 ק"מ. גם למי שמעדיף טיול יבשתי מומלץ לחוות את נתיבי המים הציוריים של איזור האגמים בשיט כלשהו.
אפשר להצטרף לשיט קבוצתי ממיקוו'ייקי לאגם הגדול שניארדווה (Śniardwy) וחזרה, אך מומלץ עוד יותר לשוט באחד מנתיבי המים הקטנים בסירה נהוגה עצמאית או בידי שיט מקומי (מתקדמים בעזרת מוט וזה פשוט לתפעול), או בקייאק. המסלול הפופולארי ביותר, שנחשב לאחד ממסלולי הקייאקים היפים באירופה, הוא Krutynia Trail על נהר קרוטניה הרומנטי, שעומקו ברוב המקומות כ-65 ס"מ בלבד.




אנחנו יושבים בסירת עץ כשבירכתיים הודף את סירתנו קדימה סקיפר מקומי בעזרת מוט שהוא נועץ בקרקעית הנהר. רק כשמגיעים שייטי קייאקים צעירים מופר השקט העמוק שעוטף את העולם על פני הקרוטניה. עצים רחבי צמרת מטילים צל על המים הצלולים. אצות מתנועעות אט בזרם ונופרים וחבצלות מים מעניקים לנהר נופך אגדתי. הקטע שבין הכפר Krutyn לכפר Ukta יפה במיוחד וקל לניווט ואורכו כארבע שעות. (קייאק לזוג ליום – 60 זלוטי. לשבוע – 400 זלוטי). אפשר לשוט בניחותא על פני הקרוטניה, לרדת לבקר במנזרים, בארמונות, בפארק בעלי חיים, או לאכול פירוגי באחת המסעדות עד הגדה, וללון בצימר מקומי. נשות הכפרים נוהגות לרדת אל קו המים למכור לקייקיסטים לחמניות, עוגות, אוכמניות, גבינות ואת הדבש המזורי הנחשב איכותי במיוחד.
אפשר ללון בצימר במיקוו'אייקי או בגיזיצ'קו (Giżycko), שתי עיירות האגמים הפופולאריות (או בכפר Ukta הציורי - 30-40 זלוטי לאדם). מי שחושק באירוח מפנק במיוחד ימצא אותו בחמשת הכוכבים של מלון מיקוו'אייקי, www.hotelmikolajki.pl/en היושב על האגם (580-620 זלוטי תלוי בעונה, כולל ארוחת בוקר ושימוש בבריכה ובסאונות).

תתחדשו
לפני 10 שנים בעת סיור בפולין ביקשו להציג לנו את מה שהוגדר כ"המילה האחרונה של אתרי ספא פולנים". עפ"י חמשת האתרים שבהם ביקרנו התברר שהמילה האחרונה של הפולנים בתחום הזה אז, היתה גירסת בתי ההבראה של קופת חולים בישראל של שנות השישים.
מלון הספא של ד"ר אירנה אריס סמוך לעיירה אוסטרודה (Ostróda) מבהיר מעל לכל ספק שהפולנים סגרו את הפער בגדול. ד"ר אריס, רוקחת, התפרסמה בזכות ליין של מוצרי קוסמטיקה ובשנים האחרונות פתחה שלושה מלונות ספא יוקרתיים. מלון הספא שלה באוסטרודה נטוע בלב יערות ומרחבי שדות ומחזיק בכל הנכסים המתחייבים לצורך שחרור והתחדשות: דירות ווילות ברמת חמישה כוכבים, ספא שופע טיפולים עדכניים, שתי מסעדות משובחות, מסלולי הליכה ואופניים יפי-נוף ואגם קטן במרחק קילומטר מהמלון. אפשר לעצור לכמה ימי התחדשות אצל ד"ר אירנה, או לארוחת צהריים טובה במסעדת Oranzeria שבמלון. www.drirenaerisspa.pl/en
מרינה גולף קלאב www.hotelmarinaclub.pl/en/marina-golf-club על גדות אגם Wulpińskie, סמוך לאולשטיין, בירת מזוריה, מוקף גם הוא שלווה ירוקה ויש לו ספא אוריינטלי מעולה.
מלון הספא גרנד הוטל טיפי, www.grandhotel.tiffi.com, בפאתי העיר איוו'אבה (Iława), על גדות אגם Jeziorak, מציע פעילויות שיט וגם טעימת נוף אורבני, אתרים היסטוריים ומופעי קיץ בעיר בת ה-700 שנה. 30 דקות נסיעה בפנטולינו, הרכבת המהירה המצויינת, תיקח אתכם מאיוו'אבה לטירת מאלבורק.

גדנסק
הכניסה לגדנסק מבהירה מיד – הביקור המתוכנן כאן קצר מידי ויהיה קשה לעזוב. יופיה של עיר הנמל בת האלף שנה נרקח מכמה מרכיבים. מרחבי הים הבלטי מקיפים אותה ונהר המוטלבה חודר אל תוך העיר העתיקה עם ספינות מפרשים גדולות עתיקות במרחק נגיעה. החזיתות הצרות הציוריות של בתי העיר העתיקה מזכירות את קופנהגן ואמסטרדם ואת העובדה שפעם גדנסק היתה דנציג הגרמנית, ואחת מערי המסחר של ברית ערי ההנזה, ובתערובת הגרמנית-פולנית הזאת יש קסם מיוחד.







מרכז העיר הוא מדרחוב דווגה (Długa) הארוך, שמתחיל ב"שער הזהב" ומסתיים בבית העיריה הגותי המרשים. הוא שוקק מתופפים, להקות רוק ומוסיקה קלאסית, בתי הקפה עולים על גדותיהם, ועל כולם משקיפה כנסיית סנט מרי (בזיליקה מריאצ'קה) היפה מ-1379 – כנסיית הלבנים האדומות הגדולה בעולם.
גדנסק היא בירת הענבר ורחוב מריאצ'קה הוא ה"מֵכָּה" של חפצי חן ותכשיטים מאבן השרף הצהובה השקופה למחצה. ברחוב הקטן והציורי הזה כדאי לשים לב גם למרזבים, המעוצבים בצורת ראשי מפלצות. מקסים.
גם בגדנסק שיט הוא אחת הפעילויות התיירותיות הפופולאריות ביותר. אחד מקווי השיט מוביל אל וסטרפלאטה (Westerplatte) – אתר הזיכרון שהוקם לציון הקרב בין המשחתת הגרמנית והצבא הפולני ב-1 בספטמבר 1939, שהיווה את תחילתה של מלחמת העולם השנייה. 
  



מעבר לשערי העיר העתיקה מנקרים את השמיים העגורנים העצומים של המספנות של גדנסק, ומסמנים את האירוע המכונן השני בדברי ימיה של העיר: מכאן יצאה המהפכה שהובילה תנועת "סולידריות" בהנהגת לך ואלנסה ופרצה את הדרך להתמוטטות המשטר הקומוניסטי במזרח אירופה.
ליד המספנות נפתח בשנה שעברהEuropean Solidarity Center , אחד המוזיאונים המרגשים ביותר שביקרתי בהם. המבנה בן חמש הקומות עשוי יריעות פלדה חלודה ונראה כשרידיה של ספינה ענקית. הוא כולל ארכיון גדול, ספריה, אולמות כנסים, את משרדו של לך ולנסה ואת שתי קומות המוזיאון, המגולל את סיפורה של תנועת סולידריות. צעד צעד הוא מוליך את המבקר מההפגנות הראשונות שפרצו עם פיטוריה סמוך לפרישתה לגימלאות של פועלת המנוף אנה ולנטינוביץ', והיו הניצוץ שהצית את תנועת ההתנגדות –  ועד לנצחון המזהיר על המשטר הקומוניסטי ונפילת חומת ברלין. המוזיאון משלב תצוגה מסורתית של מסמכים, צילומים וחפצים אותנטיים עם טכנולוגיות חדשניות של מסכים אינטראקטיביים.



"זו המונה ליזה שלנו", אומר המדריך מריוש לוי. הוא מצביע על שני לוחות עץ ועליהם רשימת 21 הדרישות שדרשו פועלי המספנות מהממשלה ב-17 באוגוסט 1980. למעלה מכסות את התקרה קסדותיהם של פועלי המספנות. חלל התצוגה הולך וצר כאשר המבקר מנותב אל ניידת של המיליציה ואל תקופת האימים של המשטר הצבאי. כדאי לעלות אל מרפסת התצפית על גג המוזיאון המשקיפה על מה שנותר ממספנות לנין ולהמשיך להרהר משם על מאבקים לחופש, מלחמות צודקות והצורך לתעד, ללמד ולזכור. יש אודיו גייד והמקום כולו נגיש ומודרך לנכים, לעיוורים ולחירשים.
לקינוח כדאי לקפוץ לסופוט. זו שהיתה פעם עיירת חוף מרודה וכיום היא עיירת נופש אלגנטית בפאתי גדנסק. יש לה את רציף הדֵק הארוך בעולם (516 מ') שנמתח אל תוך הים הבלטי, טיילת לאורך החוף החולי היפה ומדרחוב מצודד.

אפשר להגיע לגדנסק בטיסה מוורשה וגם ברכבת הפנטולינו החדישה והמהירה (שעתיים וחצי, 100 זלוטי. יש חיבור לאינטרנט בכל מושב).

הביקור הזה בפולין מגלה מדינה שהיא יעד תיירות זול להפתיע. מטיילים בתקציב מצומצם ימצאו שם צימרים ב-30-40 זלוטי ללילה לאדם ואפשרות לאכול טוב במחיר מגוחך לעיתים. אוהבי הפינוקים ימצאו שפולין יישרה קו עם סטנדרט השירות והאיכות של מערב אירופה ומציעה מלונות 5 כוכבים, אתרי ספא ומסעדות ברמה גבוהה של אירוח ובמחירים זולים יחסית. 

אתרים מעניינים נוספים באיזור האגמים המזוריים:
מאורת הזאב בלב היער סמוך לעיירה Kętrzyn הוא הבונקר ששימש מפקדה של היטלר, שם בוצע נסיון ההתנקשות הכושל ב-20 ביולי 1944. wolfsschanze.pl/index.php/wolf-s-lair
המוזיאון הפתוח והפארק האתנוגרפי בOlsztynek כולל 74 בתים משוחזרים המאפיינים את האדריכלות ואורחות החיים במאות הקודמות באיזור וארמיה-מזוריה וצפון פולין, ביניהם פונדק מהמאה ה-18, מטבח עם חדר עישון למוצרי מזון, כיתת בית ספר, טחנת קמח, נפחיה, בית שמן ועוד, מהמאה ה-17 ואילך.  

הכותבת היתה אורחת לשכת התיירות הפולנית (Polish Tourist Organisation POT) וחברת התעופה הפולנית LOT