איפה היינו ומה עשינו

עם כל הכבוד לבודפשט - הפעם לילאפורד



עם כל הכבוד לבודפשט, ויש הרבה כבוד, יש חיים בהונגריה גם מחוץ לעיר הבירה, והם נעימים במיוחד בלילאפורד: מלון-ארמון בלב היער, מפל, אגם, מערות נטיפים וגם מוזיאון נדיר.
ברחובה הראשי של מישקולץ (Miskolc), עיר תעשייתית במרחק שעתיים נסיעה מבודפשט, פותח לפנינו גיאורג בארנה (Gyorgy Barna) את השער למוזיאון הפולקלור שלו. חיצוניותו האפרורית של הבניין מבשרת על עוד תצוגה מאובקת של בובות אתניות. אבל אז מקיש בארנה את הקוד הסודי של דלת הקומה הראשונה ומכניס אותנו אל אוצר בלום.
מזה 35 שנה אוסף גיאורג בארנה, פירסומאי עם פני ילד ודיבור רך, את פריטי האוסף שלו, ולא צריך להיות הונגרי כדי להתרגש ממנו. התערוכה הנפרשת על פני שתי קומות הבניין שבבעלותו מספקת הצצה מרתקת לחיי היומיום ולאווירה בהונגריה ומחוצה לה בתקופה שאחרי מלחמת העולם הראשונה ועד לשנות ה-60: אופנועים, מכונות כתיבה, מצלמות, צעצועים, בובות, איקונות ברונזה מרוסיה, מקלטי רדיו, כרזות תעמולה ופרסומת, אוסף מרהיב של תלבושות אתניות ופריטי קיטש מקסימים – עולם שהיה ואיננו עוד, שנצבר ונשתמר בידי אספן שאין גבול לאהבתו.
"האוסף שלי הוא כמו מפעל לשוקולדים. קודם מכבדים בשוקולדים הפשוטים, ובסוף מגיעים למשובחים", אומר בארנה.

לפי הסולם הזה ה'מקס ברנר' שלו הוא אולם עם עשרה חללי תצוגה קטנים, שכל אחד מהם משחזר לפרטי פרטים בית מלאכה של בעל מקצוע שעבר מן העולם: עושה נעליים, חבתן, נפח, בונה כרכרות, ספר, חייט, ועוד. כשעומדים מול התצוגות האלה נדמה כאילו יצא בעל הבית לרגע ומיד ישוב וישאל מה הוא יכול לעשות בשבילך. ה'טראפלס של גודייבה' הוא ללא ספק אולם התלבושות האתניות – 340 תלבושות עממיות מושלמות מכל רחבי אגן הקרפטים.
30 מיליון פורינט (כ-125 אלף דולר) השקיע בארנה בתצוגה. "כן, זו מחלה", הוא אומר בחיוך מתנצל, "אבל הרי אנחנו כאן כדי להשאיר משהו אחרינו". מחיר הכניסה: 12 אירו. רח' Gyori kapu מס' 57, מישקולץ.
www.nepviseleteink.hu
המוזיאון הזה הוא רק אחד האתרים שמצפים למטייל באיזור לִילָאפוּרֶד (Lillafured), עיירת נופש יפה במרחק נסיעה של שעתיים מבודפשט. איזור לילאפורד, שבלב היערות המכסים את החלק המזרחי של הרי הבוק (Bukk), ידוע כאחד מאיזורי הטבע היפים בהונגריה והוא יעד מצויין לחופשה, בפרט לאוהבי טבע.


מלון ארמון בלילאפורד

מלון פאלוטה (Palota) הוא יותר מסתם עוד מלון ללון בו בלילאפורד. הוא הוקם לפני 80 שנה כמלון-ארמון לאורחי הממשלה ועדיין אפשר לחוש בו את ניחוח הימים הטובים ההם.
זה התחיל עם הבאז שיצר הרוזן אנדראש בטלן (András Bethlen) שהפך את לילאפורד לאיזור תיירות פופולארי. מספרים שבטלן, שהיה שר החקלאות, גילה את האיזור ב-1892 במהלך מסע ציד ורץ לספר לחבר'ה. הוא התפעל מנכסי הטבע המרהיבים של הסביבה כמו גם מנכסי הטבע של גברת צעירה בשם לילה ואי, בתו של סוחר מקומי אמיד, והעניק לאיזור את שמה. כשלושים שנה מאוחר יותר, החליט ראש הממשלה הרוזן אישטוואן בטלן, לבנות באיזור מלון יוקרה ממשלתי, שיארח את אורחי הממשלה ההונגרית. מלון פאלוטה, על גדות אגם האמורי (Hamori) הקטן והציורי, נבנה בסגנון רנסנסי במטרה לשחזר את תפארת ארמונותיו של המלך מתיאש, כולל טראסות של גנים ופארק מטופח. בטלן וצמרת השלטון בלטו בהיעדרם בערב הפתיחה ביוני 1930, לאחר שספגו ביקורת קשה מן העיתונות על ההשקעה בפרוייקט בזבזני שכזה. אבל המלון שגשג ופינק את שמנה וסולתה של הונגריה.
הנוף הנפלא הנשקף מחלונותיו הרשים גם את אטילה יוזף (Attila Jozsef), מגדולי המשוררים ההונגרים במאה ה-20, שכתב בו את הפואמה "Ode" וזכה לפסל ברונזה בדמותו, המשקיף מן הגן אל מפל המים המרשים של לילאפורד. כיום, לאחר שיפוץ, ה- Hunguest Hotel Palota הוא מלון רומנטי מקסים ברמת ארבעה כוכבים, שעדיין מוקף בטראסות גנים, פארק נהדר ויערות סמיכים. בקומת המרתף יש wellness center מצוייד היטב, וכדאי להעפיל אל ראש המגדל ולהשקיף על הנוף המהמם של האגם והיערות. המחיר לזוג לחדר בתנאי חצי פנסיון – מ-140 אירו, גם בסופי שבוע, וכולל שימוש חופשי בכל מתקני הספא. www.hotelpalota.hunguesthotels.com


יש בסביבה לא מעט מסלולי טיול ואתרים ששווים ביקור:
  • מערת אנה (Anna Cave), שלמרגלות גני המלון, היא מערה קארסטית שהתגלתה ב-1833. המים, ענפי העצים ואבן הגיר יצרו מאובנים בתצורות דמויות ברוקולי וכרובית, ובקירותיה אפשר לראות בבירור מאובנים של עלי צמחים. פתוח ממאי עד סוף ספטמבר. מחיר הכניסה: 1,000 פורינט (כ-4 דולר).
  • מפל Szinva, המפל של ליאלפורד, נופל משטח הגנים של מלון פאלוטה וממשיך בעוז על פני הכניסה של מערת אנה, ומטה אל העיירה.
  • מערת סנט. סטפן (St. Stephan Cave) היא מערת נטיפים מרשימה שהתגלתה ב-1920 במרחק 500 מ' מהמלון. פתוח מ-15 באפריל עד 15 באוקטובר. מחיר הכניסה 750 פורינט (כ-3 דולר).
  • טירת דיושגיור (Diosgyor) נמצאת במרחק שמונה ק"מ מהמלון (אפשר להגיע אליה גם באוטובוס). היא נבנתה במאה ה-14 על ידי המלך לואיס הגדול. יש בה כמה תצוגות, ביניהן תצוגת בובות שעווה (מיושנת למדי) בסצנות המשחזרות את החיים בטירה במאה ה-15 ודמויות אבירים. במהלך האביב והקיץ מתקיימים בה אירועי תרבות ופסטיבלים ימי-בניימים. www.diosgyorivar.com

  • "רכבת היער" היא רכבת קטנה שעוברת באתרים שונים בסביבה, ביניהם אגם האמורי, חוות דגי טרוטה (יש שם גם מסעדה), טירת דיושגיור ועוד. יש תחנה במרחק חמש דקות הליכה מאחורי גן המלון.
  • למרחצאות-המערה של מישקולץ-טאפולצה (Miscolc-Tapolca) במרחק כ-20 ק"מ ממלון פאלוטה יש נכס מיוחד (יחיד מסוגו באירופה, מתהדרים מנהליו): מרחצאות במערה טבעית. אפשר לשחות במבוך המערות, וליהנות גם משתי בריכות טרמאליות של 35 מעלות, ג'קוזי, פארק סאונות, מגוון טיפולים, ובריכות חיצוניות לקטנים ולגדולים. פתוח כל יום מ-09.00 עד 18.00 (בקיץ עד 19.00). מחיר כניסה: למבוגר 2,500 פורינט (כ-10 דולר), לילד 1,700 פורינט (כ-7 דולר).
  • באיזור יש שבילים מסומנים לטיולים ברגל ומסלולי טיול באופניים, לא מעט חוות סוסים, שמספקות סוסים לרכיבה, והיער מתחיל ממש מעבר לחלון המלון.
הכותבת היתה אורחת של טל תעופה, נציגי Malev נתיבי אוויר הונגריים בישראל, ומשרד התיירות ההונגרי HNTO.
הכתבה פורסמה ב"חדשות תיירות".

רק היום - השוק של באטומי, גיאורגיה



השוק של באטומי, עיר הנמל על חוף הים השחור, הוא שוק אוכל נהדר בחלל מקורה ענק, שיש בו כל מה שאדמה בלי חומרי הדברה יכולה לתת ויותר: לימונים כתומים, דבש צהוב, דבש לבן ולדר, קיבות פרה וחזירונים, חדר בשר בקר טרי מדמם, בלוקים גדולים של חמאה וכיכרות גבינה, תבלינים, תרוודים, כפות עץ ומלכודות עכברים וגם צ'וּרְצְ'חֶלָה (בתמונה העליונה) - מקלות של אגוזי לוז שהושחלו על חוט, נטבלו בתערובת של קמח ומיץ ענבים ויובשו בשמש, הגירסה הגיאורגית לחטיף אנרגיה. אנשים נחמדים, אף מילה באנגלית. לא צריך, מבינים הכל. בקומה השנייה יש גם כוך קטן של מסעדת פועלים עם כמה תבשילים ובירה מקומית.